מגבלות שדה ראייה

המחשת מצבי "שדה ראייה עיוור" נפוצים:

אחת מן הבעיות העיקריות של עבודת המנופאי היא מגבלות שדה הראייה. עגורן צריח הוא עגורן הבנייה הנפוץ והשכיח ביותר בארץ ובעולם. הוא נפוץ באתרי בנייה הבונים מבנים גבוהים בעלי מספר רב של קומות. למגבלות שדה הראייה של המנופאי השפעה רבה על בטיחות האתר.

שדה הראייה של המנופאי מוגבל או חסום בשל סיבות רבות:

מרחק רב או תאורה בלתי מספקת, עבודה באזור מוסתר מעיני המנופאי. נפגעת היכולת של המנופאי לתפקד ולבצע את עבודתו באופן בטיחותי מלא. האטת קצב עבודתו גורמת ללחצים סביבתיים כמו מנהל העבודה או האתר שדורשים ממנו לחזור לעבודה בקצב רגיל וכך פוגעת בבטיחות עוד יותר. בנוסף נפגעת יכולתו לפקח על קשירה תקינה של המטען , עם כל ההשלכות שבכך מבחינת הסיכון הבטיחותי באתר.

"הנפה עיוורת" או הנפה בשטח "מת" היא הבעיה העיקרית של שדה הראייה של המנופאי

דרכי ההתמודדות עם מגבלות שדה ראייה האלו מבצועיות על ידי:
• שימוש באתתים
• שימוש באמצעי עזר לראייה

שימוש באתתים – ישן, לא יעיל, לא כלכלי:

פתרון עזר ישן ולא בטיחותי המקובל באתרי בנייה רבים הוא השימוש באתתים Signaler.

יש האומרים, ובצדק, כי האתת הוא למעשה, "האוזניים והעיניים" של המנופאי / עגוראני.

האתת יכול להיות:

1. עובד אשר מוצב באזור הפריקה או הטעינה במתחם אתר הבנייה.

2. עובד אשר משגיח על המסלול ההרמה ויש לו קשר עין עם עם העגוראני / המנופאי.

כיום נעשית ההתקשרות בין האתת לבין המנופאי על ידי סימוני גוף ומכשיר קשר.

האחריות על האתת היא גדולה מאוד ויוצרת לא מעט בעיות:

• עבודת האתת כוללת שימוש בכוח אדם רב ולא יעיל מספיק, דבר הבא לידי ביטוי בעלות כספית ניכרת.

• על פי רוב נעשה שימוש במספר אתתים בו זמנית – כל אחד במיקום אחר באתר הבנייה.

• רוב האתתים אינם עוברים הכשרה ראויה או שאינם עוברים הכשרה כלל.

• עקב תקשורת לא נאותה הכרוכה גם בבעיות דיבור בשפות תואמות (עובדים זרים וכדומה) – נגרמים אי דיוקים, עיכובים בעבודה או תאונות.

•  ניסיונו המועט של האתת והכשרתו הלקויה, בנוסף לקשיי תקשורת וורבלית, הופכים את האתת לגורם  מרכזי בגרימת תאונות עבודה או "כמעט תאונות עבודה".

• הפתרון הראשון דורש כח אדם רב והוא הפתרון הישן יותר.

•  בישראל שימוש באתתים דורשת שני בעלי תפקידים – האתת והמשגיח.

אמצעי עזר לראייה – מערכת הראייה מצלמה לעגורן צריח של זום אפ

•  מערכות הראייה של זום אפ הן פתרון טכנולוגי שהחל לתפוס תאוצה בשנים האחרונות בשל יעילותו.

•  המערכת של זום אפ מציעה חסכון בזמן ובכח אדם, דיוק מירבי ובטיחותי רבה יותר מאשר ב-שימוש באתתים.

המערכת של זום אפ מורכבת משתי יחידות – פנימית וחיצונית:

היחידה החיצונית:

מותקנת על סל העגורן ובנויה ממערכת סולארית שניזונה מאנרגיית השמש, אנרגיה ירוקה ללא צורך בתשתיות וכבלים.

היחידה הפנימית:

מותקנת בתא המנופאי ועיקר מרכביה הם – מסך ומערכת שליטה בזום אופטי עמם רואים את כל מה שמשדרת מצלמת עגורן הצריח.

המצלמה זזה יחד עם עגלת העגורן ועוקבת באופן קבוע אחרי אונקל (וו /פפסטקה) ההרמה, נקודת הטעינה, מסלול ההרמה ונקודת הפריקה.

התמונה משודרת באופן אלחוטי אל תא המנופאי והוא יכול לעקוב באופן רציף אחרי המתרחש ולכוון את דרגת הזום בהתאם לצרכיו.
ככל שהמנוף גבוה יותר, כך המנופאי יוכל לקרב יותר את הזום.

אנו בזוּם אפ נשמח לתת לכם עוד מידע בנושא: 03-5277719

עבודה בתנאי תאורה גרועים

במיוחד בעונת החורף, כאשר הימים קצרים, יום העבודה מתחיל בשעות השחר לפני זריחת השמש. משמרת עבודה רגילה עשויה להסתיים בשעות של אחרי השקיעה. מגבלת הראות הלקויה הינה משמעותית יותר בעבודת הנמשכות את תוך הלילה. גם באתר מואר לא ניתן ליצור תנאי תאורה של אור יום.

text

מעבר בין אזורים מוארים לאזורים מוצלים

לדוגמה הנפות בתוך פירים חשוכים של מעליות וחדרי מדרגות.
לעין האדם לוקח פרק זמן מסויים להתרגל לתנאי תאורה המשתנים.
רגע המעבר בין אזור בהיר לאזור מוּצל ולהפך הוא רגע שבו המנופאי, כמעט, ואינו רואה דבר, למשך כמה שניות. לכך יש השלכות בטיחותיות.

text

פריקה ו / או טעינה בזווית ראייה לא נוחה

הכוונה היא לזווית ראייה "שטוחה", המרחק האופקי בין עיני המנופאי לנקודת הפריקה או הטעינה גדול.
העגורן מוצב במעין חפירה עמוקה, כאשר הוא פורק חומרים ממשאיות הממוקמות על כביש העובר מחוץ לאתר, בקו טפוגרפי גבוה יותר, שגובהו נמוך אך מעט גבוה מתא המנופאי.
פריקה של אלמנטי תקרה טרומיים הדורשת מיקום מדוייק של אונקל ההרמה מעל מרכז הכובד של האלמנט ולאחר מכן הנחתם במדוייק במיקומם במבנה.

text

הסתרת זירת העבודה: נקודת טעינה, פריקה, מסלול ההסעה – בחלקה או במלואה מעיני המנופאי

זהו מצב מסוכן מאוד. ברוב המקרים המבנה המוקם הוא זה שיסתיר מעיני המנופאי את זירת העבודה.
במצב זה נאלץ המנופאי לבצע "הנפה עיוורת".
בכל אתר בנייה בו יש עגורן צריח מתקיימות "הנפות עיוורות". באתר בנייה מסויימים ישנם הנפת רבות מסוג זה.
ל-"הנפות עיוורות" השפעה רבה על סיכוי להתרחשות תאונה.

text

מרחק גדול של אזור הטעינה והפריקה מעיניי המנופאי:

אף כי המנופאי "רואה" את המטען, המרחק הרב מקשה עליו בדיוק של העבודה.
מצב זה שכיח באתרי בנייה של מבנים גבוהים בהם נדרשת, לעיתים, הנפה מהקרקע ואל הקרקע, מצב זה שכיח גם באתרים בהם עגורן הצריח מוצב במלוא הגובה מתחילת העבודה.